Styrelsen informerar Nr 38 - April 2022
Den här månadens månadsinfo innehåller flera tidigare informationspunkter, detta på grund av att vi i styrelsen ser behovet av att påminna om viktiga punkter
Parkeringsplatser till uthyrning
Föreningen har numera slagit ihop systemet för parkeringsplatser med Nabo. Om du som medlem önskar sätta upp dig på lista för extra parkeringsplats loggar du in på Nabos webbplats.
Nedan ser ni proceduren:
- Registrering sker via kundportalen och du får erbjudande om plats till den mailadress som de registrerat.
- När du ställt dig i kön har du 7 dagar på dig att svara.
- Efter att man tackat ja upprättar Nabo avtal och skickar ut digitalt via Verified. Medlem kan inte i dagsläget se plats i kön men kan se datum hur länge man stått i kö.
- Efter 3 nej faller man ur kön.
- Bara medlemmar får teckna avtal, (men alla i hushållet har rätt att stå på platsen).
Årlig höjning av månadsavgift
I enighet med föreningens ekonomiska plan kommer det genomföras en avgiftshöjning i maj med retroaktiv avgiftshöjning för april.
Parkering och hastighet
Vi önskar uppmana alla medlemmar att respektera att bilar inte får stå parkerade på gräsmattor, den grusade ytan runt Smultronplan, längs med Blåbärsstigen eller Lingonstigen. All parkering ska ske på märkta parkeringsplatser. Detta är oerhört viktigt att respektera då utryckningsfordon lätt ska kunna nå personer i nödsituationer.
Vi har märkt att vi återigen behöver lyfta att alla behöver tänka på att hålla nere hastigheten i vårt område. Vi har en hastighetsbegränsning på bara 10 km/h med anledning av att det är många som bor i området och inte minst våra barn!
Årsstämma 2022
Styrelsen hade bestämt att hålla årsstämma i april, dock har bokslutet inte färdigställts av revisorn och vi har därför behövt flytta fram datumet. Årsstämma kommer hållas i anslutning till vårstäddagen i föreningen den 7 maj. Kallelse kommer skickas ut enligt stadgar. Där kommer även information om möjlighet att skicka in motion till årsstämma vara tillgänglig.
Vårstäddag
Den 7 maj har styrelsen beslutat att hålla en vårstäddag, mer information kommer skickas ut.
Ventilationsfilter
Vi vill påminna om att ventilationsfilter behöver bytas två gånger per år för att ventilationen ska fungera så bra som möjligt. Styrelsen har köpt in filter som säljs till självkostnadspris. Enligt stadgarna ska filter bytas två gånger per år. Om du önskar köpa filter kontakta styrelsen via email eller kontaktformuläret i föreningens webbplats.
Ärenden till styrelsen
Vi vill påminna om att vi som sitter i styrelsen inte är fastighetsskötare. Inga ärenden ska ske genom telefon eller personlig kontakt med styrelsen. All kontakt ska ske via mail eller det kontaktformulär som finns på föreningens webbplats. Vid felanmälan kontaktas alltid Driftia i första hand, om du känner att det är av vikt kan du informera styrelsen om ärendet också. Kontaktuppgifter till Driftia finns på föreningens webbplats.
Om du har frågor rörande ekonomi såsom månadsavgift, pantsättning, lägenhetsförteckning. ska du alltid vända dig direkt till Nabo, kontaktuppgifter finns på föreningens webbplats.
Styrelsen har möten en gång i månaden, därför kan beslut komma att dröja. Vi försöker vara noga med att informera om att ett svar kan dröja när du som medlem ställer frågor och önskar beslut. Vi önskar att alla har överseende med att det ibland kan dröja med svar, vi har alltid för avsikt att ge tydliga och konkreta svar till er på frågor och önskemål om beslut.
Återvinning och miljöhusen
Styrelsen har återigen blivit uppmärksammade på att grovsopor lämnas i Miljöhuset. Vi vill därför påminna om att Miljöhuset endast är till för återvinning enligt de kärl som finns där. Allt annat lämnas på återvinningsstationer såsom Returen.
Enligt nya direktiv från Telge återvinning ska allt matavfall slängas i papperspåsar. Styrelsen har lämnat ut resterande startkit till alla medlemmar.
Papperspåsar för parhus: på samma sätt som tidigare, fäst en tom påse på din soptunna så kommer chauffören lämna en ny bunt.
För medlemmar som använder Miljöhusen kommer beställning liksom tidigare skötas av styrelsen.
Tänk på att det är många som har behov av att hämta ny bunt, ta en i taget. Om du märker att det börjar ta slut är vi tacksamma att ni mailar.