Nyinflyttad?

Nyinflyttad medlem: Vad ska du tänka på?

Adressändring

Utför en adressändring: Ring 0771- 97 98 99 eller följ denna länk https://www.adressandring.se/

Bostadspärm

Nedan under rubriken filer kan du ladda ner all info som gäller din bostadsrätt.

Bredband, TV och IP-telefoni

Telia tillhandahåller ett grundutbud med bredband, TV och IP-telefoni som ingår i din månadsavgift.

Vid tillträde ska ni ha erhållit den tekniska utrustning som tillhör ditt boende (router, trådlös sändare/ mottagare för TV ) från säljaren. Saknas detta, kontakta i första hand säljaren. Föreningen kan annars göra en beställning, dock till självkostnadspris.

Ekonomisk förvaltning

Nabo (f.d Rådrum) står för föreningens ekonomiska förvaltare, dit du vänder dig i frågor om överlåtelser, hyror, utdrag ur lägenhetsförtekning med mera.

Felanmälan

All felanmälan sker genom Driftia förvaltning. Under menyn Felanmälan finner du Driftias kontaktinformation.

Försäkring och bostadsrättstillägg

Bostadsrättstillägg ingår i föreningens försäkring Folksam, det innebär att du som medlem i föreningen inte behöver teckna det extra genom ditt försäkringsbolag.

Läs mer vad som gäller om vårt gemensamma bostadsrättstillägget

Kontaktinformation

Vid frågor till styrelsen når du oss via vår kontaktformulär. För att få senaste nyheter direkt i din mailbox kan du anmäla dig til vår nyhetsbrev genom att registrera din mailadress. Formuläret hittar du på hemsidan (home) i den höga spalter.

Här kan du som boende i föreningen ta del av åt nyheter, tidigare utskick, föreningens stadgar, trivselregler, diverse formulär och bostadspärm (med information rörande din bostad).

Tveka inte att skicka ett mail till oss om ni har några frågor, vi har för avsikt att svara så snart som möjligt.

Nycklar - kopiering

Styrelsen har arbetat fram en ny rutin för kopiering av nycklar. Under Felanmälan kan du läsa om de steg som du behöver ta för att kopiera dina nycklar och hitta låssmeds kontaktuppgifter.

Närmiljö och nybyggnation

Två gånger per år anordnar styrelsen städdagar i föreningen, på våren och hösten. Vi har ett gemensamt ansvar för vår närmiljö och uppskattar att så många som möjligt kan närvara vid dessa tillfällen.

Samtliga gräsytor som finns i området är föreningens gemensamma mark, därför finns det restriktioner kring hur byggnation får ske. Vid varje nybyggnation behöver därför en ansökan göras och lämnas till styrelsen. Blankett för ansökan finns på sidan Blanketter under avsnitt Regler & Råd.

Ingen stenbeläggning får göras i marken.

Parkeringsplats

Om du har flyttat in i ett radhus eller lägenhet har du en tilldelad parkeringsplats. Information om vilken plats som tillhör ditt radhus eller lägenhet får du av säljaren eller kontakta vår förvaltning.

Övrig parkering sker på grusade uppfarter eller gästparkering. Notera att parkering längs vägen är endast tillåtet för i- och urlastning. Parkering på gräsytor är förbjudet.

Totalt finns det 10 st gästparkeringar i området. Fyra finns vid infarten till Blåbärsstigen och sex är nr 42-47 på stora parkeringen. Parkeringsavgift betalas för parkering på dessa platser, se skyltad anvisning.

Kontakta styrelsen för att ta reda på om extra plats finns tillgänglig.

Sophantering

Lägenheter och radhus har egna soprum medan parhusen har egna soptunnor. Rutiner och datum för tömning informeras om på Södertälje kommuns webbplats. Större emballage och grovsopor får inte slängas i sophusen, se information på Södertälje kommuns webbplats för öppettider och vägvisning till returen.

Föreningen har också en kompost som finns vid den stora parkeringen där trädgårdsavfall, gräs och löv kan kastas (ej julgranar).

Trafik

Det finns många barn i vår förening så tänk på hastigheten när du kör bil i området och att hålla 10 km/h.

Föreningen har arbetat fram trivselregler att läsa på som du kan hitta under menyn Regler & Råd.

Ventilation

Ditt boendes ventilation är av fabrikatet SystemAir och styrs genom spisfläkten. Tillverkaren rekommenderar att till- och frånluftsfilter byts två ggr/år, förslagsvis vår och höst av bostadsrättsinnehavaren. Aggregatet är beläget i ett av skåpen i badrummet, där finns även medföljande instruktionsmanualer.

Övriga tips för dig som flyttar in i Brf Ekgården:

• Ta del av föreningens trivselregler.
  • Se till att hålla rent och fint i föreningens återvinningsrum. Inga grovsopor får ställas här!
  • Ställ inte gammalt bråte eller skor/barnvagn i trapphuset, vilket är en stor brandfara.
  • Vid frågor tvecka inte att kontakta styrelsen

Filer